Distanční vzdělávání

Mateřská škola Noviny pod Ralskem, okres Česká Lípa, příspěvková organizace

Se sídlem Noviny pod Ralskem 116, 47124 

Dodatek č.1 ke směrnici č.j. ŠŘ 1/2020

Školní řád

Obsah:

1. Distanční výuka v mateřské škole

2. Způsob realizace distančního vzdělávání

3. Odkazy

Závěrečná ustanovení

 

Účinnost od 1.11.2020

Zpracovala Eva Litresitsová

 

1. Distanční výuka v mateřské škole

Distanční výuka je způsob výuky, který probíhá na dálku. V době uzavření mateřské školy z důvodu mimořádných epidemiologických opatření, popř. jiných mimořádných událostí, bude zajištěna distanční výuka pro děti plnící povinné předškolní vzdělávání:

  • mateřská škola má povinnost poskytovat vzdělávání distančním způsobem dětem, pro které je předškolní vzdělávání povinné, za předpokladu, že chybí většina dětí z celé mateřské školy,
  • prezenční výuka dotčených dětí přechází na výuku distančním způsobem (s ohledem na jejich podmínky pro distanční vzdělávání),
  • škola je povinna přizpůsobit distanční vzdělávání, včetně hodnocení podmínkám dětí,
  • těžiště vzdělávání spočívá především v inspirativních tipech na společné rozvojové aktivity dětí a rodičů v domácím prostředí, na tvoření, čtení, didaktické hry, pohybové aktivity, společný poslech hudby, vlastní zdroje pedagogů, které využívají i pro vzdělávání v běžném režimu,
  • vzhledem k věku je dostačující, pokud učitelé prostřednictvím domluvené komunikační platformy (případně papírovou formou) předávají jednou týdně rodičům tipy na tematicky zaměřené aktivity vhodné pro domácí prostředí,
  • není potřeba stanovovat hodinový rozsah ani časové vymezení distanční výuky,
  • vzdělávání probíhá v souladu s RVP PV a ŠVP dané školy, avšak ne nutně v plné míře.

 

Pro děti v posledním roce povinného předškolního vzdělávání je důležitá systematická příprava na vzdělávání v základní škole, do níž za několik měsíců nastoupí. Na základě deficitních oblastí školní připravenosti konkrétního dítěte je vhodné v rámci individuálních možností zadávané aktivity individualizovat tak, aby u něj cíleně rozvíjely např. grafomotoriku, matematickou a čtenářskou pregramotnost, sluchové vnímání apod. Doporučení učitele by měla vycházet z hodnocení individuálních vzdělávacích pokroků jednotlivce. Žádoucím postupem mateřských škol tak bude nejen nabídka rozvojových aktivit pro všechny, ale také aktivit individuálně cílených, které by co nejlépe odpovídaly potřebám konkrétního dítěte.

Při zveřejňování je třeba dbát na dodržování autorských práv.

Děti se speciálními vzdělávacími potřebami mají nárok na poskytování podpůrných opatření školou a školským poradenským zařízením i při distančním způsobu vzdělávání.

Podpůrná opatření spočívají v:

 poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení,

  • úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání,
  • v úpravě očekávaných výstupů vzdělávání,
  • v použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek,
  • ve využití asistenta pedagoga, dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka nebo přepisovatele pro neslyšící.

 

2. Způsob realizace distančního vzdělávání

  •  rozpracovaná témata budou zasílána na e-mailové adresy zákonných zástupců a předávána osobně (papírovou       formou),
  • témata budou zahrnovat např. motivační pohádku či příběh, básničku a písničku k tématu, pracovní listy na procvičování matematické pregramotnosti, grafomotoriky, sluchového a zrakového vnímání apod., náměty na pohybové činnosti a hry, na činnosti dětí k rozvoji motoriky, výtvarné činnosti a  náměty na další činnosti k všestrannému rozvoji dětí předškolního věku
  • v určený den v týdnu zákonní zástupci dětí přinesou vypracované úkoly do mateřské školy /vloží je do schránky/, nebo zašlou e-mailem na adresu MŠ
  • pokud mají zákonní zástupci možnost, mohou zaslat e-mailem i foto a zdokumentovat domácí přípravu dítěte /je zcela dobrovolné/
  • zákonní zástupci dětí si mohou domluvit individuální konzultaci s ředitelkou školy a třídní učitelkou

 

3. Odkazy:

ČT Edu pro předškolní děti: https://t.ly/z5va

NPIČR, Podpora dětí s OMJ v MŠ distanční formou: https://t.ly/3DPK

 

Závěrečná ustanovení

1. Tento dodatek školního řádu je závazný pro všechny děti, zákonné zástupce, osoby jimi pověřené, všechny zaměstnance školy.

2. S dodatkem jsou povinni se zákonní zástupci dětí seznámit, dokument je zveřejněn na místě obvyklém v MŠ a webu MŠ

3. Tento dodatek směrnice nabývá účinnosti dne 01. 11. 2020.

4. Pozdější změny či doplňky této směrnice se nevylučují.

 

V Novinách pod Ralskem 1.11.2020                                                        Eva Litresitsová

                                                                                                                       Ředitelka MŠ