Březen v MŠ II

Březen v MŠ II

Březnové téma „Co jezdí, plave, létá“ děti zajímalo. Děti si nosily do školky hračky – dopravní prostředky, které jezdí po silnici, plavou po vodě nebo se vznášejí v oblacích. Na Wordwallu, Smartbooku si zahrály pexeso, kvíz a závody na toto téma. Třídili jsme obrázky ve skupinkách i jako jednotlivci na pracovním listě. S přetextovanou písničkou Jede, jede mašinka, kterou jsme zpívali na loňské akademii, jsme si hráli na cestující ve vlaku a procvičili si tak počty. Celý týden jsme se připravovali na závody papírových autíček na brčkem foukaný pohon. Děti vystřihovaly a skládaly modely autíček a s naší dopomocí je i slepovaly. S padákem jsme si zahráli na rozbouřené moře, napínali jsme plachty, proplouvali pod lodí a taky jsme si vybírali jakou barvu bude mít naše loď a kolik pasažérů se na ni vejde. Na sportovním hřišti u kostela si děti procvičily řidičské dovednosti při jízdě na koloběžkách, odrážedlech po vyznačených trasách a při slalomu mezi kužely. V obci jsme hledali dopravní značky a vysvětlovali si jejich význam. Ve dvojicích si je děti nakonec polepily útržky barevných papírů. Přechody pro chodce a další dopravní situace jsme si ukázali při našich výletech do Hradce Králové a Nové Paky.

Další téma měsíce bylo „Z čeho se co vyrábí?“. Poznávali jsme různé materiály, které nás obklopují. Prohlíželi jsme si hračky a hádali, z čeho jsou vyrobené. Četli si pohádku o Skřítku Recykláčkovi a trochu pronikli do problematiky péče o naši planetu.

Jaro jsme uvítali tématem „Co všechno kvete“. Jarní kvítka jsme pojmenovávali nejen na obrázcích, ale i při procházkách po vsi. Při jedné z nich děti hledaly vše, co patří k jaru a zaznamenávaly to do kartičky. Na nástěnku přibyly skládanky prvních poslů jara – sněženek. První jarní den jsme se vypravili společně se školou na výlet do Hradce Králové. Cílem naší cesty byla vodní elektrárna Hučák, kde si děti shlédly video o zdrojích elektřiny. V další místnosti pak měly možnost ovládat různé vystavené exponáty vodní, přečerpávací, větrné a solární elektrárny a uvést je tak do pohybu. Byl to pro ně zážitek. Další zastávkou byla knihovna. Připravený program „Jak se rodí kniha“ děti provedl procesem vzniku obrázkové knížky. Poznali autora, ilustrátora, a po skupinkách d hledaly další díly knížek – sestavovaly tak celou rodinku. Tento týden jsme zakončili projektem „Mezinárodním dnem loutkového divadla“. Děti si vyrobily skládanou papírovou loutku draka, hada. Přečetli jsme si pohádku o řezbáři, který loutky vyrábí. Děti si sestavily loutkové divadlo a podle pozadí pohádky vybíraly loutky, které by v pohádce mohly hrát a pohádku pojmenovávaly. Vyzkoušely si i maňásky, kde jsme hledali rozdíly mezi nimi a loutkou. Povídali jsme si taky o našich nejznámějších loutkách – Spejblovi a Hurvínkovi, taky Máničce, Bábince a Žerykovi. Společně jsme shlédli pohádku „Jarní úklid“. Děti pak hádaly podle indicií, na kterou loutku z pohádky myslím. Byl to Pinocchio a jeho příběh jsme si přečetli a hledali jsme co měl udělat lépe, aby se vyhnul všem šlamastykám, které ho potkaly. Nakonec děti zahrály ve dvou skupinách vymyšlené divadlo, podle postav, které měly k dispozici. Vznikly tak dva moc pěkné pohádkové příběhy. Den loutkového divadla se nám povedl.

Poslední týden a téma „Vesmír, dinosauři a domácí mazlíčci“ jsme si povídali o našich domácích mazlíčcích. Děti si k tomuto tématu přinášely fotografie a o svých zvířátkách nám vyprávěly. V záplavě obrázků tak na tabuli vystavovaly a pojmenovávaly rodinku kočky, psa, koně, křečka, morčete, králíka, rybek. Třídili jsme je podle jejich obydlí, povídali si o péči o ně a jejich stravě. A taky o tom, jak jsou lidem prospěšná v nemocnicích, rehabilitacích nebo pro nevidomé. Zmínili jsme se i o méně známých mazlíčcích jako je fretka, činčila, gekon, … Zahráli jsme si smyslovou hru „Kočičko zamňoukej“, kde jsme obměňovali zvuky zvířat. Závodili jsme s překážkami jako koně, plazili se jako hadi, přelézali a podlézali překážky jako kočky a psi. Toto téma jsme zakončili výletem do knihovny, kde pro nás studenti SOŠPg zahráli pohádky O pejskovi a kočičce, jak pekli dort a O třech prasátkách a paní Macháčková nám četla krásný příběh z knížky o zajíčkovi, který hledal nejkrásnější místo na světě. Prohlédli jsme si knihovnu a děti dostaly dárečky – batůžek s drobnostmi a knížkou, kterou jim mohou rodiče přečíst. Zavítali jsme i do Zverimexu a prohlédli si rybičky i všechny potřeby pro domácí mazlíčky.

Celý týden jsme také věnovali přípravám na velikonoční trhy. V jídelně jsme připravili těsto na preclíky, které pak děti přes prst motaly a rovnaly na plech do řad. Musím je pochválit, překvapivě, jim to šlo velmi dobře. Nakonec jsme je pomazali vajíčkem a posypali lněným semínkem. Hotové preclíky pak plnily po 10 do papírových sáčků, které jsme schovali do ozdobné krabičky zajíčka nebo kuřete, které děti také vyráběly. I s naším přispěním se školákům na velikonočních trzích podařilo utržit krásných 10 617Kč.